Titlar som poesi

6 Apr

Ileea har poesimånad på gång. Jag tänker att jag borde tota ihop en dikt.

Men innan dess kommer jag att tänka på en av mina favoritskivor. Man kan läsa låttitlarna efter varandra och tillsammans bildar de faktiskt en dikt.

 

In abandoned places

The shadow of the soul

Disintegrates from within

Towards desolation

Becoming the void of nothingness

 

Själen upplöses inifrån. Vemodigt och vackert, precis som musiken.

 

0000716078_500

 

6 Responses to “Titlar som poesi”

  1. ankfigur April 6, 2014 at 1:02 pm #

    Intressant att man kan fixa dikter med låttitlar…har inte tänkt på det.

    • lostmord April 6, 2014 at 4:29 pm #

      Inte jag heller. Det är nog väldigt ovanligt.

  2. Ileea April 6, 2014 at 4:06 pm #

    Oj, vilken dikt det blev av det! Faktiskt spännande att det går att dikta på det viset. Jag har också diktat på spännande sätt idag, resultatet kommer kanske upp på bloggen imorgon! Tycker definitivt du ska göra oss aprilpoeter sällskap och skriva en dikt här i vår, jag skulle väldigt gärna läsa! 🙂

    • lostmord April 6, 2014 at 4:33 pm #

      Jag tycker bara det blir banal tonårspoesi när jag diktar..jag borde nog läsa mer poesi så skulle jag kunna producera något desto mera läsvärt..men jag lovar att producera en (1) dikt och publicera här under de närmsta veckorna. How’s that for a poet career-start? 😀

      • Ileea April 6, 2014 at 5:04 pm #

        Mycket bra initiativ! Nästa gång du är i biblioteket, passa på att låna en hög med poesiböcker för att bli inspirerad. Finlandssvenska poeter rekommenderas 😉 Ett roligt sätt att skriva dikter, tycker jag, är att ta tio ord från en poets verk, och sedan skriva en ny dikt där alla de tio orden ska ingå. Eller fem eller tre eller hur många ord man nu bestämmer sig för. Annars kan du också gå till http://bibliomancyoracle.tumblr.com/askoracle för att få ett citat att bli inspirerad av och skriva en dikt kring. Eller skriv en haiku! Ibland kan det vara lättast med kreativitet inom givna ramar. *hejar på*

      • lostmord April 7, 2014 at 12:35 pm #

        Det låter som bra tips! Mycket riktigt kan det vara bra med begränsning ibland för att komma någon vart. En sanning som gäller inte bara när man ska skriva uppsatser utan kanske även i det kreativa privata. Jag ska ta mig en funderare och återkomma.

Leave a comment